Berg Lake Trail

Berg Lake Trail er en 22 km (en vei) lang tur i Mount Robson Provincial Park i British Colombia, nær Jasper og grensen til Alberta. Her er det 7 campgrounds og en hengebro. Berg Lake Trail går fra sørsiden til nordsiden av fjellet Mt Robson og passerer Kinney Lake, Whitehorn fjellet, Emperor Falls før det følger den alpine innsjøen Berg Lake til Robson Pass og grensen mellom British Colombia og Alberta.

For å overnatte på camp plassene langs stien må man reservere online, bookingen åpner 1 Oktober året før. Jeg glemte bort datoen og gikk ikke inn å booket før 6 Oktober, noe som resulterte i at det var omtrent utsolgt – jeg fikk bare tak i reservasjon for 1 natt på Whitehorn Campground.

Alle må sjekke inn på Mount Robson Visitor Centre under åpningstid og se en sikkerhetsvideo samt motta informasjon før man kan begynne å gå.

Vi kom sent i gang (grunnet en 34 kilometer lang fjelltur dagen før etterfulgt av en 8 timers kjøretur som resulterte i at vi var fremme med hotellet kl 3 om natten), og startet ikke å gå før klokken var ca 13. Allerede da forsto vi at vi ikke kom til å rekke å gå hele veien frem til Berg Lake for så å snu å gå tilbake til Whitehorn Campground, men det var fint vær og vi gledet oss til å gå så langt som vi rakk denne dagen.

Området er hjem til både grizzly og brunbjørn, og dette var midt i bærsesongen. Vi hadde med oss bjørnespray og bjelle, samt at vi passet på å lage mye lyd mens vi gikk så vi ikke skulle komme til å overraske en bjørn.

Etter ca 5 km kom vi til starten på Kinney Lake, som er kjent sin reflekterende overflate, her stoppet vi å tok masse bilder. Man går langs vannet i ca 2 km til så kommer man til Kinney Lake Campground, her er det et “shelter” som vi stoppet i og spiste litt før vi gikk videre.

Etter 11 km kommer vi til Valley of a thousand falls, som også er hvor vår camp befinner seg – Whitehorn Campground. En hengebro krysser elven mellom Whitehorn Ranger Station og teltplassene.

Vi fikk satt opp teltet, og pakket om til en lettere sekk før vi gikk videre.

Etter 16 km (fra start) kommer vi opp til Emperor Falls. Her tok vi en avstikker ned til selve fossen.

Nå var det begynt å gå mot kveld, og det var veldig få igjen på stien – mange hadde nok slått leir for kvelden, så vi bestemte oss for å gå tilbake til camp å lage middag vi også.

Alt av mat og annet som lukter (solkrem, tannkrem osv) ble låst inn i bjørnesikkert skap som sto uti skogen et godt stykke fra teltplassene. Vi ville ikke ha besøk av bjørn i teltet.

Kl 9 vokner vi til enda en fin dag med sol. Etter frokost går turen tilbake mot bilen igjen.

Bildene er tatt 4-5 August 2019.